Ötvösművész, nemezelő
“A Debreceni Tanítóképző Főiskolán kíváncsiságból csatlakoztam az ottani zománcműhelyhez, ahol három évet töltöttem. 1985-ben hívtak meg a kecskeméti Nemzetközi Zománcművészeti Alkotótelepre, ahol felfedezték tehetségemet. Ekkor tudatosodott bennem, hogy a tűzzománccal szeretnék foglalkozni. Kezdetben zománcképeket, majd oltárokat, térbeli plasztikákat is készítettem, ékszerekkel később kezdtem el foglalkozni.
Ehhez a munkához szükséges egyfajta nyugalom, képesség az elvonulásra, a befelé figyelésre, hiszen az ősi rekeszzománc technika, amellyel dolgozom, különösen sok és hosszadalmas lépésből áll. Csodának tartom, ahogyan a halott, rideg anyagból a tűzben nemesedve alkotás születik.
A zománc mellett, annak mintegy ellensúlyozásaképpen a puha anyag, a textil, s különösen a gyapjú, mindig is vonzott. A finom, puha szálakból szeretetteljes simogatással új minőség, egy kedves személyes tárgy neme(ze)sedik. Az elmúlt évek alatt fokozatosan mélyítettem el ismereteimet a nemezelés terén, s tudásomat rendszeresen átadom a Motolla Egyesület-Debrecen alkalmain.”
Riport Gyöngy Enikővel
Csokonai-díjas: Gyöngy Enikő és Gyöngy Péter
Debrecen Város Csokonai-díja elismerést adományozott nemzeti ünnepünk alkalmából a közgyűlés Gyöngy Enikő iparművésznek és Gyöngy Péter művelődésszervezőnek. Nézze meg a Debrecen Televízió kisfilmjét a díjazottakról a Dehír oldalán!
Az Egri Kepes Intézet által kiírt öltözék pályázatra készítette Enikő a nemez ruhát és a szoknyát összefogó rekeszzománc ékszert.[a ruhát Gyöngy Hajnal mutatja be]
“Kepes Intézet pályázatára készült nemezöltözékem ihlető forrása Kepes György festménye.
A festmény szín-tere és kompozíciója ragadott meg elsősorban. A két darabból álló nemezöltözet háromdimenziós megvalósulását jelenti Kepes festői gondolatának, egy rekeszzománc kitűzővel kiegészítve. A nemezből készült szoknyán és a mellényen is megjelennek a Kepes-színek és formai elemek. A ruha hangsúlyos elemeiként helyeztem el az ún. „fénymagokat”, mely a festmény kompozíciós síkjából térbe fordulva Kepes fénnyel kapcsolatos gondolkodásának jelentőségét hangsúlyozzák. A ruhán és a második képen látható ékszeren a fénymag, mint központi motívum jelenik meg, egyfajta lekötöttségben, „fénylabirintusban”, vagy „fénycsapdában”.”

